Klarinetles in Den Haag
Jasper Grijpink had les van Jan van den Eijnden, Nido Roovers en Bas de Jong. Sinds 2006 studeert hij aan het Koninklijk Concervatorium (KC) bij Ab Vos en Pierre Woudenberg. Bij Eric Hoeprich studeerde hij op historische instrumenten. Voor verdere verdieping van zijn spel volgde hij masterclasses bij Martin Fröst, Michael Collins en Béla Kovács.
Jasper speelt in het Longinuskwintet. Hij heeft deel uitgemaakt van het Nederlands Studenten Orkest (2009) en het Nationaal Jeugd Orkest (zomer 2009, winter 2010). Jasper remplaceerde bij onder andere The Amman Symphony Orchestra (Jordanië), het orkest van de Koninklijke Luchtmacht, het Residentie Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest. Als solist trad hij op met diverse orkesten in klarinetconcerten van onder meer Krommer, Mozart, Stamitz, Finzi, Adams. Met kamerorkest Haagse Instrumentalisten heeft Jasper Grijpink het Clarinet Concerto voor klarinet, strijkorkest, harp en piano van Aaron Copland gespeeld.
Tijdens zijn studie Politicologie in Leiden (BA, 2008) speelde hij in het orkest van LSKO Collegium Musicum waar hij in 2006 ook als bestuurslid actief was. Vanaf 2009 is Jasper actief in de besturen van Het Nieuwe Mannheim Orkest en het Nieuw Haags Ensemble.
Alle lessen worden gegeven in Den Haag.
[X]Bij voorkeur worden er lessen gegeven van 60 minuten, maar lessen van 45 of 30 minuten zijn in sommige gevallen ook mogelijk.
[X]Op verzoek wordt alle informatie per e-mail toegezonden.
[X]Iedere leerling heeft zijn eigen lestempo. Daarom worden de lessen bij voorkeur individueel gegeven. Daarnaast is het leuk en leerzaam om samen te spelen. Het ensemblespel wordt van harte aanbevolen en kan als onderdeel van de lessen aangeboden worden. Ook het samenspelen met piano is zeer aan te raden.
[X]Hoboles komt het beste tot zijn recht bij individueel lesverband. Na een paar jaar kan groeps- of duoles worden ingezet, bijvoorbeeld eens in de maand, om een goede intonatie te bevorderen.
[X]In eerste instantie moet worden bepaald wat de leerling op muzikaal gebied ambieert. Jazz? Klassiek? Heeft de leerling al muzikale ervaring? De antwoorden op deze vragen bepalen voor een groot deel de te kiezen weg. Voor alle antwoorden geldt dat het belangrijk is om een goede basis te hebben. De ’technische’ beheersing van het instrument is dus een eerste uitdaging. Daarna zijn de mogelijkheden eindeloos!
[X]